Trygge nætter

Klar til sengetid - rutiner

Dit barn

Vi har samlet lidt råd og idéer til, hvad der kan give jer en afslappet og glad rutine i forbindelse at barnet skal sove.

Et afslappende bad

Et bad før sengetid er ikke bare en god mulighed for at lege og have det sjovt, men det er også en god måde at begynde at geare ned på samt en god mulighed for at tale med dit barn om dagens oplevelser.

Dulm sanserne

Massage og nærvær kan være en trøst for barnet, som måske er bekymret for natten. Det er vigtigt, at barnet føler sig afslappet og glad, når det skal i seng.

Dæmp lyset

Læs en historie, syng en sang, tal sammen eller nyd en kort hyggestund – det er alle måder, som kan fjerne opmærksomheden på sengevædning. Gør det hyggeligt for dit barn – dæmp belysningen i værelset.

Ældre børn

Ældre børn er mere uafhængige af sengetider, men det at læse sammen eller tale om dagens oplevelser er stadig vigtig. Også en hyggestund kan være godt for barnet.

Klar til at gå i seng

DryNites® kan holde sengen tør og give dit barn den nødvendige søvn. Desuden kan det give det selvtilliden, som gør, at det har lyst til at overnatte uden for hjemmet.

Dagens sidste toiletbesøg

Opfordre dit barn til at gå på toilettet før det går i seng. Herved kan mulige uheld undgås ligesom det også kan overbevise dit barn om, at dette er et skridt i den rigtige retning mod en tryg og tør nat.

Ingen drikkelse, tak

Forsøg at undgå drikkevarer – især koffein- og kulsyreholdige drikke – lige før sengetid. Men sørg for at dit barns væskebehov altid dækkes i løbet af dagen!

Positive tanker

Tænk positivt. Tal ikke om sidste nats eventuelle uheld. Fokuser i stedet på muligheden for at kunne være sammen, grine, tale sammen og slappe af ved sengetid.

Skulle uheldet være ude...

Hvis dit barn ikke har absorberende natbukser på og der sker et uheld i løbet af natten, så hav en ren pyjamas og sengetøj klar så oprydningen bliver så let som muligt. Giv dit barn et par DryNites® på efter uheld, da det kan hjælpe dit barn til at falde til ro og falde i søvn igen.

Rolige omgivelser

Er dit barn blevet ked af et uheld kan rolig musik være med at skabe ro, imens de skifter nattøj. Tænk samtidig på at dæmpe lyset i værelset.

Godnat og sov godt

Alle børn, der giver udtryk for bekymring omkring sengevædning skal have masser af tryghed. Det vil øge deres selvtillid og hjælpe dem med at gå glade i seng.